Kohderyhmä

Aikuiset

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä

Kesto

30 min

Teema

Lähimmäisyys

Tavoite:

Pohditaan ystävyyden merkitystä. Soveltuu esimerkiksi aikuisryhmän kokoontumisen tai koulutuksen viimeiseksi työskentelyksi.

Alue:

Kiina.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • Zhi yin, sydänystävä -tarina monistettuna, yksi per osallistujapari
  • Tämän työskentelyohjeen PDF

Työskentelyn kulku

1. Aloitus (2 min)

Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tarkoituksena on pohtia ystävyyttä.

2. Virittäytyminen (5 min)

”Matkustava hymy”
Asettukaa sellaiseen asentoon, että kaikki ryhmän jäsenet näkevät toisensa, mielellään ympyrään tai U-kirjaimen muotoon. Jättäkää tavarat pois ja ottakaa mukava asento, hengittäkää hetki rauhallisesti.

Ryhmän tehtävänä on ilman sanoja ja ääntä laittaa hymy kiertämään niin, että hymy pääsee vierailemaan jokaisen ryhmäläisen kasvoilla yksi kerrallaan. Hymyä ei ole tarkoitus kierrättää vuorotellen vieruskaverilta toiselle, vaan siten, että hymyn saatuaan kukin valitsee itse, kenelle hymyn lähettää seuraavaksi, ottamalla katsekontaktin siihen ihmiseen, jolle haluaa hymyn lähettää. Ryhmän tulisi koettaa pitää kasvot peruslukemilla niin, että ryhmässä vain yksi hymyilee kerrallaan. Leikki päättyy, kun hymy on matkustanut jokaisen kasvoilla.

Hymyringin jälkeen keskustelkaa yhdessä. Kysy osallistujilta esimerkiksi:

  • Millainen vaikutus hymyllä oli omaan mielialaan?
  • Mitä huomioita teit ryhmän toiminnasta?
  • Oliko hymyileminen, hymyn vastaanottaminen ja lähettäminen sinulle helppoa vai vaikeaa?
  • Miten vaikutti se, ettei saanut käyttää sanoja?
  • Etenikö hymyn matka selkeää reittiä vai lähtikö se karkailemaan moneen suuntaan?
  • Oliko vaikeaa pitää ilme peruslukemilla silloin, kun ei ollut oma vuoro hymyillä?

3. Työskentely (10 min)

Kukin osallistuja etsii ryhmästä itselleen parin. Jaa pareille moniste ”Zhi yin, sydänystävä”. Parit etsivät rauhallisen paikan jutusteluun. Monisteen saaja lukee tarinan ääneen parilleen tai he voivat lukea sen yhdessä rivi kerrallaan. Lopuksi parit voivat keskustella:

  • Mitä ajatuksia tarina herätti? Millainen tunnelma siinä oli?
  • Tarinassa kuvataan ystävää vertauskuvalla ”ihminen, joka tuntee musiikin”. Millaisella vertauskuvalla te kuvaisitte käsitystänne ystävyydestä juuri nyt?

4. Yhteenveto (5 min)

Keskustelkaa koko ryhmän kesken työskentelyn aikana heränneistä ajatuksista. Millaisia ystävyyden vertauskuvia löytyi?

5. Päätös (2 min)

Kiitä osallistujia. Anna lopuksi myös mahdollisuus esittää kysymyksiä tai jakaa ajatuksia.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit