Kohderyhmä

Varhaiskasvatus, alakoulu

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä, leiri, kouluvierailu

Kesto

30-40 min

Teema

Kulttuuri, lähimmäisyys

Tavoite:

Erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta tutustutaan Namibiaan ja sen kulttuuriin.

Alue:

Namibia.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta, samoin linkin YouTube-videoon ”Nallen seikkailut Namibiassa”.

Toiminnalliset ideat:

Virittäytyminen:

Kaikkiin alla oleviin työskentelyideoihin liittyy YouTubesta katsottava ”Nallen seikkailut Namibiassa” -video tai tarina ”Vierailulla maaseudun perheessä” -tarina. Sekä videossa että tarinassa vieraillaan Josephine-nimisen tytön kotona, hänen kylässään Pohjois-Namibiassa. Videolla piipahdetaan myös savannilla ja himba-kansan kylässä.

Mikäli dataprojektoria ei ole mahdollista käyttää, lukekaa tarina.  Mitä muuta tarvitaan, mainitaan kunkin idean kohdalla erikseen.

1. Idea: Eläinryhmät

Printtaa ”Värityskuvia Namibian eläimistä” -tiedostosta eri eläinten kuvia.

Jokainen lapsi saa yhden eläimen kuvan. Ohjeista, ettei kuvia vielä näytetä muille.
Opasta sitten lapsia, että he lähtevät kulkemaan saamansa eläimen tavoin ja voivat käyttää ääntä, jota eläin pitää. Tarkoitus on löytää toisia samoja eläimiä ryhmästä.

Kun eläinryhmät ovat löytyneet, pyydä ryhmiä pohtimaan keskenään: Mikä tekee heidän edustamastaan eläimestä erityislaatuisen? Miksi tämä eläin on hyvä olla olemassa?

 2. Idea: Tarinan keksiminen

Jaa lapset ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annetaan yksi eläimen kuva. Lapset saavat keksiä eläimelleen tarinan, mistä eläin on tulossa, mitä sille on tapahtunut, miten tämä eläin kohtasi Josephinen tai kävi hänen kylässään ja mitä silloin tapahtui?

Jokainen ryhmä saa kertoa oman tarinansa ja muut kuuntelevat.

 3. Idea: Värityskuvat

Lapset värittävät kuvat. Lopuksi he kokoavat yhdessä ohjaajan kanssa taustapahville tai isolle seinälle kylän ihmisineen ja sen ulkopuolelle erämaan, jossa eläimet asuvat.

Mietitään yhdessä: Millaisessa maassa ihmiset asuvat Namibiassa ja mistä kaikesta Namibiassa asuvat saavat olla kiitollisia, entä mistä me voimme kiittää täällä?

Kerätään kiitosaiheita yhteisesti siten, että ohjaajalla on kori, johon jokainen voi tuoda yhden symbolin (kiven yms.) merkiksi kiitosaiheesta.

Jos tilanteeseen sopii/on mahdollista:

Lauletaan yhdessä virsi 501: Kuule Isä Taivaan…

4. Idea: Kylävierailulla -työskentely:

Ohjaaja lukee tarinan: ”Vierailulla maaseudun perheessä”, joka kertoo Josephinen perheestä.

Lähdetään yhdessä kulkemaan kohti Josephinen kylää: kaikki nousevat ylös.

Ohjaaja kertoo: ”Onpa toisi kuumaa, huomaatteko miten aurinko porottaa taivaalla – eikä tuule yhtään. Ja tämä upottava, kuuma hiekka – tunnetteko miten se polttaa varpaissa ja jalanpohjissa?”

Lapset saavat astella kuumassa hiekkaerämaassa. Nostellaan jalkoja, koska hiekka on kuumaa.

Ohjaaja jatkaa: ”Josephinen tavoin meidän täytyy kulkea nyt tosi pitkä matka saadaksemme riittävästi vettä perheelle. Tässä on kaivo. Aletaanpas nostaa vettä syvältä kaivosta.”

Lapset saavat nostaa kaivosta vettä. Vesiastiat nostetaan pään päälle ja lähdetään takaisinpäin kohti kylää. Kävellään ryhdikkäästi.

Ohjaaja: ”Pitäkäähän päät pystyssä, ettei vesi läiky. Vesi painaa paljon tässä kuumassa hiekassa kulkiessa, mutta meidän on päästävä kuitenkin takaisin. Mihinkähän kaikkeen tätä vettä tarvitaan?”

Lapset saavat miettiä kulkiessaan, mihin kaikkeen vettä tarvitaan.

Palataan kylään ja kaadetaan vedet yhteiseen saaviin.

Mietitään yhdessä, miten paljon Josephine joutuu tekemään töitä. Mitä sinä teet koulunkäynnin lisäksi? Mihin kotitöihin osallistut? Onko jotain, jota olisit valmis tekemään Josephinen tarinan kuultuasi?

5. Idea:  Eläimiin ja luontoon liittyvä -työskentely

Lataa koneellesi ja tulosta villieläinten värityskuvat. Tarvitaan värityskyniä.

Kerro lapsiryhmälle:
Nalle seikkaili Namibiassa, maassa, jossa elää monia eri villieläimiä. Millaisia eläimiä huomasitte videolla?

Katsokaa värityskuvia. Mitä niistä tunnistat? Pohditaan eri eläinten olemassaolon merkitystä, luonteen laatuja ja mietitään, mitä tapahtuu, jos jokin näistä eläimistä on tulevaisuudesta häviämässä. Miten ihmiset voisivat estää sen?

Mitä eläimiä tiedät Suomen metsissä elävän villeinä? Mitä niistä olet itse nähnyt?

Pohditaan yhdessä:

  • Mitä seuraa, jos ihminen kuvittelee olevansa luonnon herra ja luonnosta riippumaton?
  • Mitä keinoja sinulla on mielessäsi eläinten suojelemiseksi?
  • Miten luonnossa eläviin eläimiin tulisi suhtautua?

Anna lasten valita, mitkä kuvat haluavat värittää. Kootkaa kuvista näyttely kerhotilaan.

6. Idea. Hyppää kuin antilooppi -tehtävälaput

Valmistautuminen:
– Lataa koneellesi ”Hyppää kuin antilooppi” -tehtävälaput ja tulosta ne. Lapuissa on erilaisia tehtäviä.
– Leikkaa laput irti toisistaan ja kiinnitä laput sisään ja/tai ulos eri paikkoihin.
– Lataa koneellesi Taustatiedoksi Namibiasta karttakuva -PDF ja tulosta se värillisenä, jos mahdollista.

Työskentely:

Katsokaa kartasta, missä Namibia sijaitsee. Kerro, että Namibia on 2,5 kertaa suurempi maa kuin Suomi, mutta ihmisiä on puolet vähemmän kuin Suomessa.

Katsokaa Namibian lippua. Lipun sininen kuvaa taivasta ja Atlantin valtamerta ja luonnehtii veden ja sateen tärkeyttä.
Punainen edustaa Namibian kansaa ja sen pyrkimystä kohti oikeudenmukaista ja tasa-arvoista yhteiskuntaa.
Vihreä on kasvikunnan ja luonnonantimien väri.
Keltainen aurinko on elämän energianlähde.

Namibiassa on paljon avaraa luontoa ja lukuisia villieläimiä.

Katsokaa video ”Nallen seikkailut Namibiassa” tai lue tarina ”Vierailulla maaseudun perheessä”.

Jutelkaa hetki, mitä videosta tai tarinasta jäi mieleen.

Sen jälkeen kerro lapsille tehtävälapuista, jotka liittyvät Namibiaan. Lasten tulee etsiä laput ja tehdä tehtävät, joita niissä on.

Loppukoonti:

Pyydä lapsia kertomaan yksi asia, jonka he oppivat Namibiasta.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit

Nallen seikkailut Namibiassa

Lyhytvideo Nallen seikkailusta läpi Namibian.