Kohderyhmä

Aikuiset

Käyttötilanne

Piiri tai ryhmä

Kesto

30-40 min

Teema

Raamatunkäyttö, Raamattu

Tavoite:

Pohditaan omia ja muiden ihmisten tunteita ja ajatuksia hyödyntäen raamatuntekstejä ja Anaforan ikonikuvaa.

Alue:

Egypti.

Tarvikkeet:

Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.

  • Tulostettuna ainakin yksi Anaforan ikonikuva mielellään värillisenä (tai sitten jokaiselle ryhmälle yksi kuva)
  • Tietokone ja dataprojektori Raamatun tekstien heijastamiseksi osallistujille, tai tekstit tulostettuina jokaiselle parille/ryhmälle (Matt.14:13–21 UT2020 & Mark. 8:14–21)
  • Tämän työskentelyohjeen PDF

Työskentelyn kulku

1. Lämmittely

Kutsu ihmisiä olemaan rauhallisesti läsnä tässä hetkessä, hengittämään sisään ja ulos, sisään ja ulos. Kehoita heitä ravistelemaan harteiltaan kaikki huolet ja jättämään kaiken muun, mitä mielessä pyörii syrjään.

2. Syventäminen

Jaa raamatuntekstit kaikille tai heijasta dataprojektorilla näytölle. Lukekaa teksti vuorotellen jae kerrallaan. Tehkää kaksi lukukierrosta.

 Jeesus ruokkii tuhansia ihmisiä (Matt.14:13-21 UT2020)

13 Sen kuultuaan Jeesus lähti veneellä ja vetäytyi asumattomalle seudulle yksinäisyyteen. Kun ihmiset saivat tietää tästä, he lähtivät kaupungeista ja seurasivat Jeesusta kävellen. 14 Jeesus nousi veneestä ja näki väenpaljouden. Hänessä heräsi sääli ihmisiä kohtaan, ja hän paransi heidän sairautensa. 15 Illan tullen oppilaat saapuivat Jeesuksen luokse ja sanoivat: »Tämä paikka on autio, ja päivä on jo pitkällä. Päästä ihmiset lähtemään, että he voivat mennä kyliin ostamaan itselleen ruokaa.» 16 »Se ei ole tarpeen», Jeesus vastasi. »Antakaa te heille syötävää.» 17 »Ei meillä ole kuin viisi leipää ja kaksi kalaa», oppilaat sanoivat. 18 »Tuokaa ne minulle», Jeesus sanoi 19 ja kehotti väkijoukkoa asettumaan nurmikolle. Hän otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi taivaalle ja lausui kiitosrukouksen. Sitten hän taitteli leivästä paloja ja antoi ne oppilaille, jotka puolestaan jakoivat ne ihmisille. 20 Kaikki söivät vatsansa täyteen, ja ruoantähteitä jäi kaksitoista täyttä korillista. 21 Syömässä oli ollut noin viisituhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia.

Kerro ja kysele esimerkiksi näin:
(Voit pyytää ihmisiä juttelemaan kysymyksistä pariporinana.)

  • Jeesus oli halunnut vetäytyä yksinäisyyteen kuultuaan Johannes Kastajan kuolemasta.
    – Mitä hänen mielessään mahdollisesti liikkui?
    – Milloin itse haluat vetäytyä miettimään ja pohtimaan asioita yksin?
  • Väkijoukot nähdessään Jeesuksen tulee heitä sääli.
    – Mitä ajatuksia tämä herättää?
    – Millaisia tunteita tekstistä luette ja aistitte?
    – Mikä on tunteiden merkitys?

Pyydä sitten ihmisiä keskittymään ruokkimisihme-kuvaan:

  • Keitä kuvan ihmiset ovat?
  • Miksi he ovat saapuneet paikalle?
  • Mitä he haluavat?
  • Millaisia ilmeitä huomaatte?
  • Millaisia ratkaisuja ja apua he kaipaavat elämään, jonka vain Jeesus voi tuoda?

Lukekaa seuraava teksti vuorotellen jae kerrallaan.
Tehkää kaksi lukukierrosta.

Jeesus moittii ymmärtämättömiä oppilaitaan (Mark.8:14-21 UT2020)

14 Oppilaat olivat unohtaneet ottaa mukaan leipää. Veneessä oli vain yksi leipä. 15 Jeesus varoitti oppilaita: »Olkaa tarkkana ja varokaa fariseusten ja Herodeksen leipäjuurta.» 16 Oppilaat kuitenkin vain puhuivat siitä, ettei heillä ollut leipää. 17 Jeesus huomasi tämän ja sanoi: »Miksi te murehditte leivästä? Ettekö vieläkään ymmärrä, ettekö käsitä? Onko mielenne noin lukkiutunut? 18 Ettekö näe, vaikka teillä on silmät? Ettekö kuule, vaikka teillä on korvat? Ja ettekö muista: 19 kun jaoin ne viisi leipää viidelletuhannelle, kuinka monta korillista keräsitte palasia?» He vastasivat: »Kaksitoista.» 20 »Entä silloin, kun jaoin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle ihmiselle?» Oppilaat vastasivat: »Seitsemän korillista.» 21 Silloin Jeesus sanoi: »Ettekö te vieläkään ymmärrä?»

Kerro ja kysele esimerkiksi näin:

Tämän ruokkimisihmeen ja muiden ihmeiden jälkeen opetuslapset jälleen kääntyvät Jeesuksen puoleen, kun heillä ei ole ruokaa. He näkevät, että ratkaisun avaimet ovat pelkästään Jeesuksen kädessä. Jeesus joutuu kysymään lähimmiltä oppilailtaan, heiltä, jotka ovat häntä kuunnelleet monet kerrat: ”Ettekö te vieläkään ymmärrä?”

  • Miettikää, mitä opetuslasten olisi pitänyt ymmärtää?
  • Mihin Jeesus halusi heidän kiinnittävän huomiota?

Pyydä taas ihmisiä katsomaan ruokkimisihme-kuvaa:

  • Kuvittele itsesi joukossa. Kuka sinä olet? Missä seisot kuvassa?
  • Mihin ihmisten katseet suuntaavat? Mitä he näkevät? Mitä he ymmärtävät?
  • Mihin sinun katseesi kohdistuu? Mitä sinä näet?

Jakakaa ensin pariporinana ja kootkaa lopuksi kommentit.

Lue vielä Matteuksen ruokkimisihme-teksti rauhallisesti läpi. Pyydä kutakin sanomaan vuorotellen sanat, jotka eniten koskettavat ilman mitään selitystä

3. Päätös

Päättäkää  työskentely esimerkiksi Isä meidän -rukoukseen.

 

Tiedoksi: Kuva on Egyptin ortodoksikirkon Anaforan retriittikeskuksesta, joka sijaitsee Saharan aavikon laidalla. Paikka vastaa tarpeeseen olla rauhassa itsensä kanssa, ajatella, rukoilla, miettiä kuka minä olen, mitä minä olen, missä minä olen suhteessa Jumalaan, itseeni, muihin ihmisiin ja maailmaan.

Suomalainen, eläkkeellä oleva taidekonservaattori, Helena Nikkanen, maalaa yhdessä nunnien kanssa Uuden testamentin kuvia. ”Emme vain maalaa, vaan rukoilemme maalaukset”, nunna Manal kertoo työstään. Nelihenkinen tiimi on työskennellyt yhdessä kahdeksan vuoden ajan.

Tästä löydät kootusti kaikki työskentelyn materiaalit