Opiskelua lapsena ja aikuisena -päivänavaus alakouluun
Kohderyhmä
Alakoulu
Käyttötilanne
Päivänavaus
Kesto
n. 10 min
Teema
Lukutaito
Tavoite:
Pysähdytään pohtimaan lukutaidon merkitystä ja kuulemaan malawilaisten kokemuksia lukutaitoluokista ja lukutaidon oppimisesta.
Alue:
Malawi, Suomi.
Tarvikkeet:
Huom! Päivänavauksen löydät myös tulostettavana PDF-dokumenttina tämän sivun lopusta.
- Päivänavauksen PDF (Päivänavauksen voi myös lukea tältä sivulta)
A, B, C -opiskelua lapsena ja aikuisena -päivänavaus:
Muistatko, miltä tuntui, kun opit tuntemaan kirjaimet? Entä muistatko, milloin kirjoitit ensimmäisen sanan? Mitä kaikkea muuta oletkaan jo ehtinyt oppia koulussa!
Osaatko kuvitella, että maailmalla monissa maissa lukutaitoa opiskellaan vasta aikuisina?
Malawissa, itäisessä Afrikassa, naisten lukutaitoryhmät kokoontuvat opiskelemaan kyläpäällikön
pihalla tai suuren puun varjossa, kirkossa tai koululuokassa. Koolla ei ole vain naisia, joukossa on
muutamia miehiäkin. Lapsiakin saattaa olla paikalla melkoinen liuta.
Lukutaitoryhmän kokoontuminen on kuin iso perhekerho. Kun äidit, mummot ja tädit opettelevat aakkosia, lapset leikkivät lähiympäristössä. Isommat lapset katsovat taaperoiden perään ja pienimmät keikkuvat kantoliinoissa äitinsä sylissä välillä maitoa imien, välillä nukkuen. Kun äidille tulee asiaa, häntä lähestytään hiljaa ja varovaisesti, sillä äiti seuraa tarkasti opettajan opetusta. Hän haluaa oppia lukemaan.
Monilla äideillä on samankaltainen tausta. He eivät ole päässeet lapsena kouluun, vaikka olisivat
ehkä halunneetkin. Nyt he opiskelevat innolla uutta taitoa. Osa äideistä on opetellut ensimmäistä
kertaa elämässään pitämään kynää kädessään.
Isompia lapsia välillä hymyilyttää, kun äidit toistavat aakkosia. Osa kouluikäisistä osaa jo lukea,
mutta kaikki eivät. Joskus lapsi saattaa käydä ensimmäiset luokat koulua oppimatta lukutaitoa.
Koulukielenä kun on usein muu kuin lasten oma äidinkieli.
Kun liitutaulun luona kirjoittamassa käynyt nainen palkitaan lauluin ja taputuksin, syleissä istuvat lapset saavat samalla tärkeän opetuksen: luku- ja kirjoitustaidon oppiminen on tärkeää! Nämä taidot avaavat oven jollekin seuraavalle uudelle, hyvälle asialle vaikkapa pienen puodin
perustamiselle. Lukutaitoinen äiti pystyy auttamaan myös omien lastensa koulunkäyntiä.
Christina, eräs lukutaito-opiskelija, totesi: ”Lukutaidon oppiminen on elämäni suurin saavutus. Jo kynän kädessä pitäminen oli yksi suuri merkkipaalu. Kaikessa tässä Jumala on auttanut minua”.
Mistä taidosta sinä olet yhtä ylpeä kuin malawilainen Christina?
Rukoillaan yhdessä:
Rakas Jeesus, tänään kiitän koulusta ja kaikista oppimistani taidoista ja tiedoista. Kiitos, että kaiken ikäisenä uusien taitojen oppiminen on mahdollista. Ole meidän kanssamme tänään, aamen.