Lataa Lukutaidon merkitys -pohdintatyöskentely
Työskentelyn ohjeet printattavassa pdf -muodossa ohjaajalle
Rippikoulu- ja nuorisotyö, aikuiset
Piiri tai ryhmä
30–45 min, riippuen ryhmän koosta
Lukutaito, yhdenvertaisuus
Pohditaan lukutaidon merkitystä ja sitä, millaisia haasteita lukutaidottomat kohtaavat.
Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.
Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tänään pohditaan lukutaidon merkitystä ja sitä, millaisia haasteita lukutaidottomat kohtaavat.
Katsokaa lukutaitoaiheeseen johdattava lyhyt video: ”Muutosvoimana lukutaito” (2:13). Anna osallistujille mahdollisuus keskustella ja kysyä videon pohjalta. Mitä ajatuksia heräsi?
Pyydä osallistujia jakautumaan pareiksi tai pieniin ryhmiin. Jaa kullekin parille paperi ja kyniä. Ohjaa pareja piirtämään puu, jossa on oksia (tai muu kuvio, jonka osiin voi kirjoittaa esimerkkejä), ja keksimään mahdollisimman paljon konkreettisia hyötyjä, joita lukutaidolla on.
Parien työskennellessä piirrä fläppitaululle iso puu. Kysy lopuksi jokaiselta parilta, mitkä ovat heidän mielestään 5 tärkeintä lukutaidon hyötyä, ja kirjoita ne puun oksille. Keskustelkaa, mitkä asiat näyttävät painottuvan osallistujien valitsemissa hyödyissä.
Jatkakaa vielä pareittain keskustelua lukutaidottomuudesta. Voit kirjoittaa fläppitaululle tai laittaa dataprojektorille näkyviin apukysymyksiä:
Pyydä pareja jakamaan keskusteluissa heränneitä ajatuksia. Jokainen voi vuorollaan myös kertoa, minkä asian he ottavat mukaan tästä työskentelystä.
Kiitä osallistujia. Anna lopuksi mahdollisuus esittää kysymyksiä. Kerro, että Pipliaseuran lukutaitotyöstä löytää lisätietoa nettisivuilta (piplia.fi/muutosvoimanalukutaito).
Työskentelyyn tarvittava video
Työskentelyn ohjeet printattavassa pdf -muodossa ohjaajalle