Lataa Kristittynä kasvamassa -työskentely rippikouluun
Työskentelyn ohjeet printattavassa pdf -muodossa ohjaajalle
Rippikoulu- ja nuorisotyö
Piiri tai ryhmä, oppitunti
60-90 min
Usko, kulttuuri, yhdenvertaisuus
Ymmärretään kristinuskon maailmanlaajuisuus ja monipuolisuus eri puolella maailmaa.
Kiina.
Huom! Työskentelyn ohjeistuksen ja kaikki tarvittavat materiaalit löydät kootusti tulostettavina PDF-dokumentteina tämän sivun lopusta.
Toivota osallistujat tervetulleiksi. Kerro, että tämän työskentelyn tarkoituksena on tutustua kristinuskon merkitykseen ihmisten elämässä.
Jaa opetusryhmä viiteen ryhmään. Kukin ryhmä saa käsiteltäväkseen yhden kiinalaisen kristityn tarinan. Jaa yksi tarina paperilla kullekin ryhmälle.
1) Su Lai You
2) Sun Li
3) Zhou Gui Ting
4) Liang
5) Xiao
Toiminta pienryhmissä:
Lukekaa tarina ja laatikaa pantomiimi, elävä patsas tai mininäytelmä (max 5 min), joka vastaa kysymykseen: Mikä on uskon merkitys tämän ihmisen elämässä?
Yhteinen työskentely:
Kukin ryhmä esittää valmistelemansa esityksen muille. Keskustelkaa lyhyesti kunkin esityksen jälkeen: Mitä tapahtui? Ryhmä voi täydentää esitystään kertomalla lyhyesti, mistä heidän tarinassaan oli kysymys.
Yhteinen purkukeskustelu esityksien jälkeen:
TAUKO
Paneelikeskustelu uskosta:
Pyydä etukäteen paneelikeskusteluun haastateltavaksi muutama eri ikäinen ihminen (esim. leirikeskuksen työntekijä, isonen, rippikoulun opettaja). Paneelikeskustelun alkaessa haastattele osallistujia seuraavien kysymysten avulla:
Ohjaa osallistujia keskustelemaan myös keskenään. Kun paneeli on ohi, voit päästää osallistujat poistumaan.
Pyydä osallistujia jakamaan ajatuksiaan oppitunnista. Anna lopuksi myös mahdollisuus esittää kysymyksiä.
Kiitä osallistujia.
Työskentelyn ohjeet printattavassa pdf -muodossa ohjaajalle
Työskentelyyn tarvittavat 5 henkilötarinaa