Kiinalaisten piispojen delegaatio vieraili Suomessa

Kiinan katolisen kirkon piispojen delegaatio vieraili Suomessa 20.5.–22.5. Suomen Pipliaseuran kutsusta. Viisijäsenistä seuruetta johti Kiinan katolisen kirkon ylin johtaja arkkipiispa Li Shan. Katolisella kirkolla Kiinassa on 98 hiippakuntaa, 3 000 kirkkoa ja 64 piispaa. Katolilaisia on maassa 5–10 miljoonaa ja määrä kasvaa nopeasti.  Vierailulla edustivat arkkipiispan johdolla myös piispa Li Suguang, Jiangxin hiippakunnasta, sekä piispa Luo Xuegang, Sichuanin hiippakunnasta. Mukana olivat myös Wang Yue Kiinan katolisen kirkon ulkoasiain osastolta sekä tohtori Bernard Low Yhtyneistä Raamattuseuroista.

Vierailun tarkoituksena oli vahvistaa suhteita ja ulkomaisten kirkkojen välillä sekä syventää keskinäistä ymmärrystä ja yhteistyötä. Yhtyneiden Raamattuseurojen (United Bible Societies, UBS) nelikymmenvuotinen kumppanuussuhde Kiinan kirkkojen kanssa on tehnyt niistä tärkeän sillanrakentajan kirkkojen kansainvälisissä suhteissa. Amity Printing Company Kiinassa, Nanjingissa, on maailman suurin raamattupaino, jonka tuotantoa viedään ympäri maailmaa. Maassa on levitetty yli 90 miljoonaa Raamattua pipliaseurojen tuella. Suomen Pipliaseura on ollut mukana Kiinan raamattutyössä vuodesta 1986.

Myös Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla on pitkä kumppanuussuhde Kiinan kirkkojen kanssa. Arkkipiispa Jukka Paarman Kiinan-vierailun yhteydessä vuonna 2000 Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja Kiinan kristillinen neuvosto solmivat yhteistyösopimuksen. Suomen evankelis-luterilainen kirkko tukee Kiinan protestanttisen kirkon raamattutyötä ja teologista koulutusta.

Vierailunsa aikana piispat tapasivat katolisen kirkon piispan Isä Raimon, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispan Tapio Luoman, Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteerin Mayvor Wärn-Ranckenin ja ortodoksipappi isä Mikaelin, joka on myös Suomen Pipliaseuran hallituksen jäsen. Delegaatio vieraili myös Temppelinaukion kirkossa. Piplian toiminnanjohtaja Petri Merenlahti isännöi vierailua.

Suomi näyttäytyy kiinalaisille ekumenian mallimaana, jossa kirkoilla on keskenään hyvät suhteet ja paljon yhteistyötä. Siksi delegaatio vieraili useissa kristillisissä kirkoissa sekä ekumeenisessa neuvostossa. Kiinalaisessa kulttuurissa sopusointu on tärkeä arvo ja uskonnollisen toiminnan toivotaan tukevan kansan yhtenäisyyttä ja yhteiskuntarauhaa. Kiinassa rekisteröityjä uskonnollisia ryhmiä ovat buddhalaisuus, protestanttinen kirkko, katolinen kirkko, islam ja taolaisuus. Delegaation johtaja arkkipiispa Li Shan motto onkin ”Omnia Omnibus” (kaikkea kaikille), mikä kuvastaa yhtä aikaa kirkonuskon puolustamista ja harmoniaa kiinalaisen kulttuurin kanssa.

Suomen lisäksi delegaatio vieraili Ruotsissa ja Norjassa.

Lue myös:

Jumala ei nukahtele

Psalmi 121 on tunnettu matkapsalmi, jossa kuvataan kattavasti Jumalan antamaa varjelua ja suojelua. Kun lyhyttä psalmia tutkii syvemmälle, tulee esille…