Målgrupp

Konfirmand- och ungdomsarbete, vuxna

Användningsituation

Cirkel eller grupp

Tid

30-40 min, beroende på gruppens storlek

Tema

läs- och skrivkunnighet, jämlighet

Mål:

Diskutera vikten av läs- och skrivkunnighet och de utmaningar som analfabeter står inför.

Material:

–  Bärbar dator och dataprojektor för PowerPoint-visning

–  Läskunnighet för kvinnor i Afrika-PowerPoint-presentation laddad t.ex. på din bärbara dators skrivbord

–  Stora papper och kritor, tuschpennor

–  Blädderblock eller stort papper, där instruktören ritar ett stort träd för sammanfattningen

–  Denna PDF, dvs arbetsinstruktionen

 

Arbetets gång:

1.   Inledning (2 min)

Välkomna deltagarna. Berätta för dem att de idag kommer att diskutera vikten av läs- och skrivkunnighet och de utmaningar som analfabeter står inför.

2.   Förberedelse (3 min)

Titta på PowerPoint-presentationen om läskunnighet. Ge deltagarna möjlighet att diskutera och ställa frågor utifrån videon. Vilka tankar väckte den?

3.   Arbete (10–15 min)

Be deltagarna att dela upp sig i par eller små grupper. Ge varje par penna och papper. Be paren rita ett träd med grenar (eller ett annat mönster med sektioner där man kan skriva exempel) och komma fram till så många påtagliga fördelar som möjligt som läskunnighet har.

Be deltagarna att dela upp sig i par eller små grupper. Ge varje par penna och papper. Be paren rita ett träd med grenar (eller ett annat mönster med sektioner där man kan skriva exempel) och komma fram till så många påtagliga fördelar som möjligt som läskunnighet har.

Medan paren arbetar, rita ett stort träd på blädderblocket. Fråga slutligen varje par vad de tycker är de fem viktigaste fördelarna med läskunnighet och skriv dem på trädets grenar.

Diskutera vad som verkar betonas i de fördelar som valts av deltagarna.

4.   Fördjupning (10 min)

Fortsätt att diskutera analfabetism i par. Du kan skriva hjälpfrågor på ett blädderblock, eller visa dem på dataprojektorn:

–  Vad har du för erfarenhet av situationer där du har upplevt inkompetens? Hur kändes det? Hur har dessa situationer påverkat dig?

–  Hur är det att växa upp utan att kunna läsa?

–  Om barnen är läs- och skrivkunniga och föräldrarna inte är det, hur kommer situationen att påverka familjelivet? Hitta på praktiska exempel på situationer där barnet kan läsa och föräldern inte kan.

–  Föreställ dig att du inte går i skolan förrän du är vuxen. Vilka tankar och känslor väcker det?

–  Vilken förebild ger en vuxen analfabet sina barn? Motivera er ståndpunkt.

–  Vilken typ av upplevelser kan en analfabet ha till exempel i sociala situationer, i en by, bland grannar, i en kyrka etc.?

5.   Sammanfattning (5 min)

Be paren dela med sig av sina tankar. I sin tur kan alla också berätta vad de tar med sig av den här reflektionen.

6.   Avslutning (2–3 min)

Tacka deltagarna. Slutligen, ge dem en chans att ställa frågor. Berätta för dem att mer information om Bibelsällskapets läs- och skrivkunnighetsarbete finns på webbplats.