Ymmärrätkö, mitä luet? Mika Aspinen puhuu raamatunlukutaidosta
Kirkon koulutuskeskuksen raamattuteologian kouluttaja Mika Aspinen haastoi Pipliaseuran raamattutapahtuman luennolla Jyväskylässä ihmisiä kehittämään omaa raamatunlukutaitoaan.
Raamatun lukeminen vaatii vertauskuvien ymmärtämistä, myytinlukutaitoa ja ristiriitaisuuksien sietämistä. Yhtenä esimerkkinä Mika Aspinen nostaa syntiinlankeemuksen ja käärmeen.
Mikä on käärmeen rooli: tottelemattomuuteen viekoitteleva pahan ilmentymä vai haastaja? Syntiinlankeemus voidaan tulkita myös ihmisyyden kasvukertomuksena. Käärme toimii kätilönä, joka houkuttelee ihmisen lapsuuden viattomuudesta ja puhtaudesta kohti aikuisuutta. Elämä ei olekaan paratiisi. ”Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti.”
Digitaalisuus muuttaa raamatunlukua
Pipliaseuralla on käynnissä DigiUT-käännöstyö. Uusi testamentti suomennetaan uudelleen alkutekstistä digimuotoon mobiilikäyttäjille. – Uuteen formaattiin siirtyminen ei ole suuri mullistus, Aspinen toteaa.
– Kirjoitusmateriaaleina on ollut savi, kirjakääröt, koodeksit. Kirjan muoto on ennenkin elänyt, Aspinen sanoo. – Nykyään on tärkeää, että Raamattu kulkee mukana. Verkkoteksti on teoriassa rajaton ja voi viitata toisiin teksteihin. Se ei ole yhtä lineaarinen kuin kirja, joka on fyysisesti rajattu.
Digimuodossa Raamatun kirjojen järjestys ei näy muualla kuin sisällysluettelosivulla. Siksi lukijalla olisi hyvä olla Raamatusta kokonaiskuva ja ymmärrys, minkälaisesta aineistosta on kyse.
– Jos raamatunteksti on lyhyinä katkelmina, tuleeko niistä irrallisia muistolauseita? Aspinen kysyy.
Aspinen kannustaa pastoraalikurssilaisia lukemaan yhteen putkeen kokonaisia raamatunkirjoja. Näin ”mannalaput” ja ”hurjat kohdat” löytävät paikkansa isommista kokonaisuuksista.
Uutta testamenttia luettaessa on tärkeää ymmärtää, että teksti on kirjoitettu ensimmäisen vuosisadan konkreettisiin tilanteisiin. Aspinen painottaa kutenkin, ettei tarvitse olla teologi ymmärtääkseen Raamattua. Jokainen tulkitsee Raamattua omasta taustastaan ja kontekstistaan käsin.
– Meillä teologeilla on taipumus tehdä tästä kaikesta hirveän vaikeata. Kuitenkin Raamatun lukeminen on lopulta melko yksinkertaista. Rakkauden kaksoiskäskyllä ja kultaisella säännöllä päästään jo pitkälle. Ja Jeesus on tärkeä.
Julkaistu Piplia 2/2018 -lehdessä. Teksti: Katri Saarela
Lue Piplia-lehti 2/18, pdf
Tilaa ilmainen Piplia-lehti kotiin
Liity Pipliaseuran kannattajajäseneksi. Jäsenet saavat Piplia-lehden automaattisesti.